Aug 9, 2010

~~Trend masa kini~~



Sekarang ni macam dah jadi trend kan??? Every single week mesti ada berita baby kena buang, kena tinggal tepi jalan. Kalau tak 2 kes, at least ada 1 kes untuk menghiasi dada2 akhbar tempatan tiap2 minggu. And setiap kali baca berita 'trend masa kini' tu, berlinang air mata I, sedih sangat2. Napa la manusia sekarang ni kejam sangat. Makin menghampiri akhir zaman, makin pelik2 + dasyat perangai manusia2 ni. Nau'zubillah jadi kat family I, moga kita semua dilindungi dari segala perkara yang mungkar & dirahmatiNya, Amin.

Saban hari jugak, pelbagai langkah yang kononnya untuk bendung masalah ni di war-warkan, tapi langsung tak mengurangkan kes buang bayi ni. Sedihnya..... siapa yang patut dipersalahkan sebenarnya ni? Terpengaruh dengan kemasukan budaya barat & pengaruh rakan2? Ibu bapa yang kurang mengawasi anak2? Anak muda yang mahu mencuba sesuatu yang baru & ber'adventure'? Kurang pegangan agama & pedoman diri? Atau.... mereka itu bodoh serah diri sendiri untuk dijamah? Bila dah pregnant, dah bersalin, takut rasa malu atau dibuang keluarga, langsung baby yang tak bersalah yang dibuang. Mati akal dibuat nya. Mungkin undang-undang hudud perlu dilaksanakan untuk bendung masalah ni?? Mungkin.... hmmm... Wallahua'lam...

Actually I tingin nak tanya2 mereka yang tergamak buang baby ni, apa yang ada dalam kepala otak diaorang sebenarnya. Tingin nak tau cara mereka ni berfikir... atau tak berfikir langsung? Sebab tu boleh bertindak bodoh + dasyat, lebih daripada binatang. Kalau lah diberikan suatu kelebihan, mahu saja I terbang ke mana saja tempat baby dibuang & selamatkan mereka. Tapi apakan daya, ada hikmah di sebalik setiap kejadian... tapi, apa kesudahan nya 'trend masa kini' ini??

Jom kita fikir sejenak sama2....Pembukaan 'Baby Hatch' untuk melindungi baby2 yang dibuang mak ayah - I agree, at least hidup diaorang terbela kt situ. Undang2 untuk benarkan remaja seusia 16 & 18 tahun berkahwin untuk elakkan zina & kurangkan kes buang bayi. Ada relevan nya di situ, tapi apa cerita di kemudian hari?? Tanpa pendidikan yg sempurna, bolehkah mereka menyara & membentuk keluarga yang sempurna? Tak payah cakap banyak, fikir tentang keperluan asas pun dh cukup- makan, pakai, tempat tinggal dll. Masalah jual bayi pulak yang timbul lepas ni.. Hmm, peninglah..... masalah yang berangkai-rangkai. Tapi, I percaya ada jalan & formula untuk selesaikan 'trend masa kini' nih, mungkin belum terfikir dek akal. Iskh, siapalah I nak bagi komen tentang undang2 itu & ini, sekadar memberi pendapat, bak setitis air dari lautan yg terdampar luas atas muka bumi ni. Wallahua'lam.



No comments:

Related Posts with Thumbnails