Aug 10, 2010

~~Fenomena baru - Maher Zain~~



Pic (album cover) : courtesy of islamforever.co.uk


Sekadar mahu berkongsi cerita. Mungkin I sedikit terkebelakang, mungkin di antara kita yang mengenali penyanyi ini lama dulu. Tapi I baru mengenalinya kurang sebulan yang lalu. Itu pun secara kebetulan melalui laman sosial mukabuku.

Membaca sejarah mengenai pembabitannya dalam aktiviti dakwah melalui nyanyian agak menyentuh jiwa (bagi I). Betapa Allah maha berkuasa, memberi petunjuk kepada sesiapa sahaja yang di kehendaki Nya. Alhamdulillah, rahmat & petunjuk Allah ada di mana-mana. Cuma yang membezakannya hanya lambat atau cepat. I sendiri belum betul pasti, apa yang I cari & kehendaki untuk hidup ni.

Berbalik kepada penyanyi dakwah ini, pertama kali mendengar bait-bait lirik lagu "Always be There", membuatkan I berlinang air mata, tersedar betapa beruntung nya I, ke mana saja I pergi, Dia ada bersama. Begitu juga dengan lagu "Thank You Allah". Semua bait lirik dalam setiap lagu membawa maksud yang mendalam, tentang kejadian manusia, tentang cinta kepada isteri kerana Allah, tentang keperibadian Rasulullah SAW, tentang kembali ke jalan yg betul, tentang berbaik sesama manusia, tentang bersyukur, tentang cinta kepada Allah. Semuanya menyentuh jiwa. Dan kebanyakan lagu2 nya agak catchy & rancak, ala2 lagu jiwang BackStreetBoy tapi keislaman, u know what I mean right?

Bagi I, semua bait lirik yang di nyanyikan oleh Maher Zain sesuai untuk santapan minda & jiwa. Tambah lagi dengan ketibaan Ramadhan kali ni. Mungkin sesuai untuk anak2 remaja yang kurang minat dengan lagu2 nasyid slow tempo yang ada sekarang ni. Moga kita sama2 dapat manfaat daripadanya, InsyaAllah.



No comments:

Related Posts with Thumbnails