May 5, 2010

~~ Alat pengesan b*bi dalam makanan~~

Berita yang I rasa menarik untuk dikongsi pada hari ni. Kat mana boleh beli?? Kat pasaran M'sia dah ada ke belum?? Hopefully pasni diaorang pasarkan alat ni kt M'sia. Kena be extra careful sekarang pasal makanan. Banyak kedai bukan Islam yang guna cop halal palsu. Mintak di jauhkan la keluarga kita dari consume benda2 yg haram ni.... Apa yang kita makan akan jadi darah daging kita, in other words.... makanan membentuk peribadi seseorang tu... kan? Bley klik kt link tu dan baca... Okie, sekadar berkongsi info, moga kita sama2 di lindungiNya, InsyaAllah.


ALMATY: Saintis di Kazakhstan memperkenalkan alat ujian segera kehadiran elemen babi di dalam makanan, lapor akhbar tempatan kelmarin, memudahkan penduduk negara majoriti Islam ini mengenalpasti makanan halal.

Kayu penguji plastik yang direka itu berupaya mengesan molekul makanan yang hanya ditemui dalam daging babi, yang mudah ditemui di negara Asia Tengah ini, kata mingguan Megapolis.

“Tiada rahsia sesetengah chef menipu dan mencampurkan daging babi dengan daging lembu untuk menjadikan makanan itu lebih murah,” kata akhbar itu kelmarin.

(Courtesy of Berita Harian Online)

2 comments:

✿Cik_Azera said...

kalau tak silap USM pun ade wat research pasal nak beza kan daging2 nih..macam pernah terbaca di mana2..

Elylinn said...

ye ke Zera? Bagus la klu dah ade kt M'sia... tp kt mana nak carik?

Related Posts with Thumbnails