Aug 3, 2018

~~Positive VS Negative~~

Assalamua'laikum , 

2 tahun... 

Dah lama tak menulis, hati tersentuh pagi ni, sedih...  tiba² menangis sendu, and yes I couldnt get it out of my mind. 

Dalam hidup ni, yess semua orang berusaha untuk berada dalam keadaan positif, husnuzon kata orang. Tapi dalam mencapai 100% positif kena letakkan beberapa % ke arah negatif. 

Sebab apa? Sebab hidup xkan selalunya indah. Ujian dan cabaran dr Allah swt akan datang tanda kasih sayangNya pada kita. 

So, apa perlu kita buat? Prepare for the worst case scenario. Dan tgk real life case scenarios . Sediakan payung sebelum hujan. 

Bukan meletakkan kebergantungan kepada undang-undang & hukum Allah swt semata-mata.  Peka dengan alam sekeliling. Fahami fitrah kejadian manusia, yang hatinya sentiasa berbolak balik, Astaghfirullah hal'aziim....

Sebenarnya persediaan itu sendiri berlandaskan hukum Allah swt, Allah dah beri jalan yg memudahkan, tp sbb sayang dan percaya/yakin 100% pada manusia yg hatinya berbolak balik, ada org tak faham, xnak faham & tak mahu terima kenyataan , nak 100% positif sahaja, klu boleh 200% kot... Wallahua'lam... Tak mahu langsung fikir consequences,  kemungkinan yang bakal berlaku.

Trust me xdak sesiapa pun di dunia ni mahu perkara buruk berlaku dalam hidup masing². Tapi klu Allah swt dah kata 'kun fayakun' , maka di situlah kita harus bersedia.. 

Tak mampu dah nak suarakan apa² lagi, biarlah. Simpan saja dalam hati, Allah lebih mengetahui... Dan sesungguhnya Allah swt sebaik-baik pelindung... 

********************************************************* When you lose your way, to Allah you should turn.

No comments:

Related Posts with Thumbnails